شنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۴ ۱۵:۰۱
چند سال پیش، بهخاطر درد شدید مجبور شدم یکی از دندونهامو بکشم. اون موقع نه توان مالی کاشت ایمپلنت رو داشتم، نه شرایط زندگیم اجازه میداد به فکر جایگزینی باشم. بعدش هم خوردیم به دوران کرونا؛ همون دورانی که همهچیز تعطیل شد، و مشکلاتی که یه زمانی کوچیک بودن، بزرگتر از قبل به چشم اومدن.
یکی از اون مشکلات برای من، جای خالی دندونم بود. شاید در ظاهر ساده به نظر بیاد، اما تأثیرش روی من عمیق بود. کمکم اعتماد به نفسم ضعیف شد. دیگه مثل قبل نمیتونستم راحت لبخند بزنم، حتی توی قرارهای کاری احساس به شدت بدی داشتم حس میکردم همه دارن به دهنم نگاه میکنن، و این فشار روانی، از درد فیزیکی هم سختتر بود.
تا اینکه تصمیم گرفتم به یکی از مراکز معتبر دندانپزشکی رشت مراجعه کنم. وقتی مشکلم رو توضیح دادم، با دقت و حوصله بهم توضیح دادن که کاشت ایمپلنت میتونه بهترین راهحل برای من باشه. گفتن باید اول یه عکس CBCT بگیرم تا وضعیت استخوان فک مشخص بشه. بعد از بررسی عکس و معاینه، یه مدل ایمپلنت مناسب برای شرایط من انتخاب شد و کومیسیون پزشکی تأیید کرد که میتونم عمل رو انجام بدم.
اونجا بود که با راهنمایی دکتر، فهمیدم ایمپلنت دندانی خیلی مزایای بیشتری نسبت به دندون مصنوعی داره:
ثابت و بادوامه: برخلاف دندون مصنوعی که ممکنه جابهجا بشه یا نیاز به چسب داشته باشه، ایمپلنت کاملاً توی فک محکم میشه و حس یه دندون طبیعی رو داره.
ظاهر طبیعیتری داره: کسی متوجه نمیشه که این دندون کاشتیه. لبخند آدم طبیعیتر و زیباتر میشه.
مانع تحلیل استخوان میشه: وقتی دندون از بین میره، استخوان اون ناحیه شروع به تحلیل رفتن میکنه. ولی ایمپلنت این مشکل رو تا حد زیادی حل میکنه.
غذا خوردن راحتتره: با ایمپلنت، مثل دندون طبیعی میتونی هر غذایی بخوری بدون نگرانی.
الان چند وقتیه که ایمپلنت گذاشتم و باید بگم واقعاً حس خوبی دارم. نه فقط از لحاظ فیزیکی، بلکه از نظر روحی هم بهتر شدم. اعتماد به نفسم برگشته، توی قرارای کاری و جمعهای دوستانه راحتترم، و لبخند زدن برام یه دغدغه نیست.
برای هر کسی که مثل من سالها با جای خالی دندونش کنار اومده، پیشنهاد میکنم حتماً با یه دندانپزشک حرفهای مشورت کنه. چون گاهی یه تغییر کوچیک، میتونه حال روحی و زندگیت رو عوض کنه.